Dubai (arabisk دبي) er en stat av type emirat som er med i den føderale republikken De forente arabiske emirater. Dubai er det nest største emiratet av sju, etter Abu Dhabi som også er landets hovedstad og hovedsete for dets oljeindustri. Dubai er på 3 885 km² og har omlag 1.450.000 innbyggere, hvorav ca 1,1 millioner menn og 350.000 kvinner. Dubai (city) er også navnet på den største byen i emiratet.

Dubai er et innholdsrikt emirat som ligger ved Persiabukta. Midt i ørkenen finner vi byen Dubai, som er topp moderne med et vakkert, historisk bakteppe. Glass- og stålbygningene skyter opp fra de tilsynelatende endeløse sanddynene som dekker mesteparten av De forente arabiske emiratene. Mest kjent er Burj Al Arab , et av verdens to 7-stjerners hotell. Blant andre attraksjoner i drift eller under oppføring finner vi verdens største kunstige slalåmbakke, verdens største samling kunstige øyer (The World), verdens største fornøyelsespark (Dubailand) og verdens største skyskraper (Burj Dubai). Man finner også en norsk sjømannskirke her.

Økonomi . I motsetning til de fleste andre Gulf-stater er ikke økonomien til Dubai drevet av olje. Kun 3 % av økonomien er knyttet opp til oljeutvinning og naturgass. Dubai har kun 2 % av De forente arabiske emiratenes gassreserver og emiratets oljeutvinning, som i dag utgjør ca. 240.000 fat per dag, er forventet å være tømt innen 20 år.

Dubais økonomi er drevet av handel, finansielle tjenester og turisme. Handelen har lang tradisjon i Dubai som viktig havn for vestlige produsenter. I dag er den kunstige havnen, Jebel Ali, som ble bygget på 70-tallet den største menneskeskapte havnen i verden. Videre er Dubai i ferd med å bli et regionalt senter for IT og finans gjennom såkalte spesialiserte "free zones" som Dubai Financial Centre og Dubai Internet City. Storsatsingen på turisme gjennom gigantprosjekter som Dubailand fører til at turisme blir en stadig viktigere inntektskilde.

Dubai Internet City sammen med Dubai Media City som utgjør TECOM (Dubai Technology, Electronic commerce and Media Free Zone Authority) har vært en av emiratets store suksesser i stegene mot å bli en moderne, servicebasert økonomi. TECOM har tiltrukket seg internasjonale selskaper som EMC Corporation, Oracle Corporation, Microsoft og IBM.

Dubai Financial Market (DFM) ble etablert i Mars 2000 som et annenhåndsmarked for handel i derivater og obligasjoner, både lokale og internasjonale. I fjerde kvartal 2006 var handelsvolumet på omtrent 400 milliarder aksjer, verdt omtrent US$ 95 milliarder.

Dubai er en av emiratenes eldste bosettinger. Skjønt pengene nå flommer inn takket være emiratenes store oljereserver har byen alltid vært en viktig handelsby, og i tidligere tider var det krydder og luksuriøse smykker man tjente penger på her. Området har en ærverdig historie, og er blitt en favorittdestinasjon for turister som vil oppleve ørkenens vidstrakte og øde landskap i kombinasjon med moderne komfort.

Byen er full av kontraster. Skyskraperne i sentrum kan minne om Tokyo. Og fra toppen av dem ser man ut mot den store ørkenen og ned på tradisjonelle dhower (seilbåter) som trafikkerer bukten som deler byen, Deirasouken (souk = marked) og den moderne Rashidhavnen.

Jumeirahmoskeen er blant verdens mest praktfulle bygninger innenfor islamsk arkitektur, mens Burj Al Arab er et av verdens mest innovative hoteller – navnet ”Det arabiske tårn” sier noe om dets betydning for byen.

Dubai, i likhet med mesteparten av emiratene, er overraskende kosmopolitisk. Her finner du internasjonale matvaner og handelsvarer overalt. Du kan se på hesteløp eller spille en runde golf – men det er umulig å glemme at den enorme ørkenen bare ligger et par slag unna.

Verdt å få med seg:

Det er mer å gjøre i Dubai enn å ligge på standen og gå på shopping. Byen kombinerer det mest moderne med den tidløse arkitekturen til moskeene, samt fiskernes eldgamle tradisjoner.

Jumeirahmoskeen er utvilsomt en av de mest imponerende moskeene i verden, og definitivt Dubais arkitektoniske juvel. Moskeens minareter reiser seg opp på begge sider av den imponerende kuppelen. Ikke-muslimer slipper bare inn ved organiserte omvisninger, men selv fra utsiden er moskeen overveldende. Besøk området på kveldstid når bygningen er forsiktig opplyst.

Beliggenhet : Al-Jumeirah.
Permanent åpen for muslimer.
Gratis adgang.

Souker – marked. Deira har en særegen smak av Midtøsten over seg. Dette er best synlig i områdets souker; Arabias tradisjonelle markeder. Besøk Dubais gullmarked, og du vil forstå hvorfor byen har blitt kalt ”Gullbyen”; det er et livlig marked med gullsmeder og håndverkere som selger all slags gullgjenstander. Dette er ikke bare en mulighet til litt shopping, legg også merke til den buede inngangen og opplev den gode stemningen, i tillegg til å holde øynene oppe for et røverkjøp eller to. Det er et eget parfymemarked like i nærheten, og det er umulig ikke å merke duftene derfra. La nesen din guide deg i riktig retning.

For enda mer aromatisk underholdning, ta turen til krydderhandlerne i ”den gamle souken” nede ved havnen. Her finnes mer enn krydder, sjekk særlig ut de mange teppene som er til salgs.

Bastakiya . Reis tilbake i tid ved å ta en rundtur i Bastakiyadistriktet. Dette er den eldste delen av byen, og området inneholder mange av de best bevarte eksemplene på de gamle vindtårnene som ble brukt for å holde husene avkjølte. De samlet og kanaliserte vinden ned i bygningen, som en gammel form for klimaanlegg. Dette er et område av stor historisk interesse. Et museum, kunstgalleri og kultursentrum tilbyr ulike attraksjoner, men de fleste er fornøyd med bare å rusle rundt i gatene mens de suger til seg stemningen til gamle Dubai.

Beliggenhet : Øst for Dubai-souken ved Al Fahidi.

Dubai Museum. Bygningen som huser Dubai Museum, Al Fahidi-fortet, var en gang i tiden del av byens militære forsvar, og har tidligere også vært brukt som palass og fengsel.
Dette er antatt å være Dubais eldste bygning, skjønt den ble ikke bygget før i 1787. Det er nå sted for en omfattende samling kunstprodukter og gjenstander funnet i ulike arkeologiske utgravninger – enkelte ting daterer seg hele 4500 år tilbake i tid. Fortet har også en imponerende samling militære gjenstander.

Transport : Buss nr 19. Tlf: +971 (0)4-353-1862.
Åpent : Daglig kl 08.30 - 20.30
Adgang : 3 AED voksne, 1 or barn.

Saeed Al Maktoums hus . Datert tilbake til sent på 1800-tallet, sjeik Saeed Al Maktoums hus er én av de eldste residensene i Dubai. Det er bygget i tradisjonell islamsk stil med gårdsplass i midten, og er blitt restaurert slik at det fremstår som da det var nytt. Det er verdt å legge merke til vindtårnene, men det er særlig på innsiden man har brukt mye tid på restaureringen og huset fremstår som spesielt vakkert.

I følge lokale historiefortellere ble huset bygget på Bur Dubai-bredden av bukten slik at sjeiken kunne holde oversikt over handelsmenn som kom og dro fra byen. Det er lett å tro på dette, ettersom man har en fantastisk utsikt over sjøen herfra.

Huset ble tidligere brukt som regjeringssete og offisiell residens for flere generasjoner emiratiske sjeiker, før det ble gjort om til museum i 1986. Med en samling fotografer og ulike gjenstander viser den Dubais historie fra liten ørkenby til internasjonal metropol.

Beliggenhet nær Al Shindaghatunnellen. Telefon: +971 (0)4-393-7139.
Transport : Buss nr 8, 16, 19 eller 20.
Åpent : hverdag: 08.00-20.30
Adgang : 3 AED voksne, 1 for barn.

Grand Mosque. Den er ikke fullt så iøynefallende som Jumeirahmoskeen, men Grand Mosque slår utvilsomt sin eldre rival når det gjelder størrelse. Grand Mosque ble ombygget noe i 1998, og kan skryte av byens høyeste minareter på vel 70 meter. Og den kan lett romme hundrevis av muslimer. Hovedbygningen har ikke mindre enn ni store kupler i tillegg til flere små. Ikke-muslimer har ikke anledning til å gå inn, men selv når man bare ser bygningen fra utsiden, er det lett å la seg imponere.

Beliggenhet : Ali ibin Ali Talib.
Transport : Buss nr 19.
Åpent : Hele døgnet (kun for muslimer).
Gratis adgang .

Jumeirah hotell & Burj Al Arab . Disse tvillinghotellene er blitt symbolene på det moderne Dubai. Begge tilbyr noe av den beste underholdningen i byen, samt gode muligheter for å shoppe og spise godt.

Jumeirah strandhotell ble bygget på 90-tallet, og er en feiende flott glasskonstruksjon med beliggenhet på enden av den gyldne Jumeirahstranden.

Dets enda mer spektakulære slektning ble først åpnet i desember 1999. Burj Al Arab - ”Det arabiske tårn” – ser ut som om det har blitt tatt ut av en science fiction film der det strekker seg opp mot himmelen fra sin menneskelagde øy. Den bølgende seilformen gjør det til et av de mest spektakulære hotellene i verden. Restauranten og baren i 28. etasje gir deg den beste utsikten i byen, både utover kysten og mot innlandet.

Beliggenhet : Al Jumeirah. Bar/restaurant med utsikt, telefon: +971 (0)4-301-7777.

Kultur- og dykkerlandsby. Det 21. århundret møter den gamle beduinlivsstilen her i Dubai kulturlandsby. I denne tradisjonelt anlagte landsbyen med ulike telt kan de besøkende oppleve dans, musikk og beduinsk gjestfrihet, i tillegg til å kjøpe håndverksprodukter.

I dykkerlandsbyen er det utstillinger og samlinger som konsentrerer seg om regionens historie som sentrum for perledykking. Flåter av dhow-båter har vært brukt i letingen etter perler i mange hundre år og perleindustrien bidro til å etablere Dubai som handelssentrum. Denne arbeidsintensive industrien er en fascinerende studie – tradisjonelle dykkere kunne tilbringe flere minutter under vann på jakt etter perlene.

Beliggenhet : Nær Shindagha-tunnellen. Telefon: +971 (0)4-393-7151.
Åpent : Lørdag – torsdag kl 08.00 - 22.00; fredag kl 08.00 - 11.00 og kl 16.00 - 22.00.
Gratis adgang.

Dhowkaien . Dhow er navnet på de tradisjonelle båtene som i århundrer har vært i bruk i Den arabiske gulf. De utgjør et noe merkverdig syn i dagens moderne Dubai, i det de losser av lasten sin ved kaia og fyller opp med et nytt lass med jeans, klær eller til og med biler. Det er en fascinerende del av en levende historie; skjønt lasten kanskje har endret seg noe, livet om bord i en dhow er fortsatt det samme.

Båtene lages fortsatt av treverk slik de alltid har blitt. Det er et fint tidsfordriv å se på mannskapet reparere og male båtene sine. Det er masser av billige restauranter her også, og dhowmannskapet – skjønt de kan se hardbarket ut – er som regel vennlige.

Beliggenhet : Dhow-kai, Dubai-bukten.
Åpent : Hele døgnet
Gratis adgang.

Jumeirahstranden. Dette er den berømte stranden som nå er stedet for mange av Dubais beste hoteller. Her møtes du av hvit sand og rent og klart vann, og det er nok av plass å slappe av på.

Du kan drive brettseiling og annen seilsport i det grunne vannet, eller rett og slett ligge i sanden eller vasse i buktens varme vann. Vær oppmerksom på at enkelte deler av stranden er stengt for menn på lørdager.

Beliggenhet : Al-Jumeirah.
Gratis adgang.

Transport og infrastruktur

Som et resultat av den sterke veksten de siste fem årene har de tidligere overdimensjonerte veiene blitt en begrensning. Treg trafikk har blitt et stort problem og de mange pendlerne bruker nå opp til to timer på strekninger de før brukte 30 minutter på (Sharjah - Dubai). Hovedveien som knytter den ene enden av Dubai til den andre er den kjente Sheikh Zayed Road (SZR).

For å løse dette problemet opprettet myndighetene RTA (Road and Transportation Authority) som fikk en blanko sjekk og stor myndighet til å løse byens transportproblemer. En lang rekke tiltak og prosjekter har blitt igangsatt; blant annet veiskatten Salik som ble innført i juli 2007 på SZR og Al Garhoud-broen.

Dubai har et utbredt, men også for lite, nettverk av busser. Nettverket har 69 ruter og fraktet 90 millioner passasjerer i 2006. RTA annonserte i 2006 at ytterligere 620 busser vil bli kjøpt inn for å supplere den eksisterende flåten av 170 toetasjes busser. Selv om det mest utbredte transportalternativet i Dubai er privatbil, har også byen en utbredt taxivirksomhet.

Et av de største prosjektene igangsatt for å løse trafikkproblemet er Dubai Metro. Prosjektet er estimert til US$ 3,89 milliarder og er ventet å bli delvis åpnet i 2009, mens ferdigstillelsen er ventet i 2012. Metroen vil i første omgang inneholde to linjer. Den røde linjen går fra flyplassen til Jebel Ali på tvers av store deler av emiratet, mens den grønne vil gå fra Rashidya til sentrum. Metroen vil være 70 km lang og ha 43 stasjoner hvorav 10 vil være under bakken. Metroen har allerede blitt utvidet og vi kan forvente at både den røde og grønne linjen vil bli utvidet fra det opprinnelige forslaget samt at det vil bli lagt til ytterligere linjer.

Andre tiltak er introduksjonen av båtbusser som ble igangsatt i august 2007, utvidelsen av eksisterende veier, bygging av en rekke nye broer og ikke minst storstilt utbygging av kryss for å hindre flaskehalser og sikre fri flyt av trafikk på og av hovedveiene.

Kilde transport og økonomi: Wikipedia