HOTELLKLASSIFISERING

Våre hotellklassifiseringer er gitt i en skala fra1 til 5 stjerner og kan beskrives slik:

  1. Enkel standard for dem uten særlige krav til komfort
  2. Enkel turistklassestandard
  3. Middels standard – den klasse de fleste kunder velger
  4. Førsteklasse med litt ekstra komfort
  5. Luksus med bedre bostandard og service.

Vennligst vær oppmerksom på at vår hotellklassifisering ikke nødvendigvis sammenfaller med hotellets egen klassifisering. Vær også klar over at de fleste storbyer vanligvis har mindre hotellrom enn det som er vanlig på norske hoteller.

ROMTYPER

Dobbeltrom: Rommene har enten en dobbeltseng eller to separate senger. I en del land er det vanlig med "Grand lit"-senger, og disse er litt smalere enn en normal dobbeltseng. Siden det er hotellet som foretar den endelige romfordelingen, kan vi dessverre ikke alltid garantere den ønskede sengetypen.

To-sengs rom: Mange hoteller tilbyr to separate senger i stedet for en dobbeltseng. Dette foretrekkes gjerne av venner eller venninner som deler rom.

Ekstraseng til barn: Disse er vanligvis ikke av samme standard som de ordinære sengene, men er gjerne reiseseng eller oppredning på sovesofa. De fleste hotell tar en tilleggsavgift for ekstrasenger. Ofte kan det være et godt alternativ å bestille tre-mannsrom i stedet der rommet vanligvis er noe større enn et dobbeltrom.

Enkeltrom: Hotellenes enkeltrom er oftest mindre enn dobbeltrommene og har ofte en dårligere plassering i hotellet.

Tre- og firemannsrom: Har soveplass til hhv tre eller fire voksne personer. Rommene er ikke 1 nødvendigvis store og i enkelte tilfeller vil sengene kunne være av typen sovesofa eller lignende.

HOTELLBESKRIVELSER

Det er gitt en så god beskrivelse av hotellene som mulig. Det tas forbehold om at det kan forekomme enkelte feil i informasjonen. Vær oppmerksom på at rommene kan variere i størrelse og utforming, og at de kan fravike fra bildene du finner i beskrivelsen.

Tilrettelagt for handikappede. Selv om hotellet angir at det er tilrettelagt for handikappede, kan kravene til hva som da må være oppfylt variere fra land til land. Regn derfor ikke med at det er like godt tilrettelagt som i Norge.

BELIGGENHET

Hotellets plassering på kartet er gitt ut fra opplysninger fra våre leverandører og feil og unøyaktigheter kan forekomme.

BESTILLINGSRUTINER

Ved bestilling av hotellrom, får du umiddelbart en e-post fra oss med ordrebekreftelse med reservasjonsnummer og faktura der forfallsdatoen er lik kanselleringsfristen. Hvis kanselleringsfristen ikke er tilgjengelig på bestillingstidspunktet, vil du få tilsendt faktura på e-post neste virkedag.

Du kan normalt velge mellom faktura og kredittkortbetaling. Dersom det er mindre enn 14 dager til ankomstdato, må du betale med kredittkort. Sammen med ordrebekreftelsen og hotellkupongen (voucher), vil du da få kvittering på at hotellrommet/-rommene er betalt.

Våre reservasjoner foretas gjennom hotellagenter som sender romlister til hotellene 1-2 uker før ankomst. Hotellene har derfor ikke den enkelte reservasjon i eget system før ca 1 uke før ankomst.

GRUPPER

Ved bestilling av mer enn 4 – fire – rom blir dette å anse som en gruppebestilling. Send oss en e-post til [email protected] med all nødvendig informasjon (sted, ønsket hotell, antall personer, antall rom, ankomst, antall netter) samt telefonnummer der du kan treffes på dagtid, så vil vi svare på henvendelsen så raskt som mulig.

BETALING

Våre spesialpriser gjelder kun ved bestilling og betaling hjemmefra. Faktura forfaller vanligvis på kanselleringsdatoen. Kredittkort belastes ved bestilling og du kan velge mellom å bruke Visa og Mastercard. Er det mindre enn 14 dager til ankomst, forfaller betalingen umiddelbart.

I enkelte perioder med ekstra stor etterspørsel (messeperioder, jul og påske, karneval og andre større arrangementer) kan hotellene sette strengere betingelser for betaling. For grupper gjelder egne regler avhengig av hvilke krav det enkelte hotell setter.

TURISTSKATT (CITY TOURIST TAX)

Flere og flere byer har nå innført såkalt city tourist tax (turistskatt) der du må betale en avgift per person per natt. Hvor mye varierer stort fra by til by, men det avhenger også av antall stjerner på hotellet. Denne skatten må betales direkte til hotellet, men husk at du alltid har krav på kvittering (i Italia er dette påbudt).

Om du ønsker å vite nøyaktig størrelse på denne skatten, som skal betales lokalt til  hotellet før avreise, kan du ta kontakt med oss på [email protected] så kan vi beregne den for deg.

VOUCHER/ HOTELLKUPONG

Du får tilsendt hoellkupong (voucher) samtidig med ordrebekreftelsen. Voucheren må skrives ut og leveres til hotellet ved ankomst. Hotellkupongen er bare gyldig ved rettidig betaling. Om ikke betalingsfristen overholdes, kan hotellrommet bli kansellert.

For å unngå misforståelser og feil, ber vi deg lese voucheren nøye med det samme du mottar den; sjekk at ankomst- og avreisedato stemmer, romtype og hotell.

Dersom det gjelder spesielle vilkår knyttet til oppholdet, vil dette fremkomme på kupongen (eksempel sen innsjekkingstidspunkt, aldersgrense, lokale skatter etc.).

Dersom frokost er inkludert i prisen, fremkommer dette på voucheren. Det er kun tilleggskjøp som parkeringsplass, uttak fra minibar o.l. som du skal betale direkte til hotellet. Med unntak av USA, er frokost vanligvis inkludert.

HVORFOR FORHÅNDSBETALT HOTELL?

Innenfor EU medfører forhåndsbetalt hotell leveringsplikt. Også andre steder slipper du i de fleste tilfeller overbookingsproblematikk. Dersom du vet at du vil ankomme hotellet sent, bør du imidlertid varsle hotellet om sen ankomst på forhånd.

AVBESTILLING

Send en e-post til [email protected] med skriftlig avbestilling, gjerne i form av retur av ordrebekreftelsen du fikk fra oss, der alle relevante opplysninger er oppført. Hvis ikke, må du angi reservasjonsnummer, hotell, ankomstdato, navn etc. Du vil så få en e-post med bekreftelse på at avbestillingen er mottatt vanligvis i løpet av første virkedag etter at vi har mottatt e-posten.

FRI AVBESTILLING FREM TIL 4 DAGER FØR ANKOMST

Hos oss har du fri avbestilling frem til 4 dager (96 timer) før ankomst og du blir heller ikke belastet avbestillingsgebyr. Unntak for messeperioder og lignende der annen avbestillingsfrist er angitt.

AVBESTILLING MINDRE ENN 4 DAGER FØR ANKOMST

Avbestiller du mindre enn 96 timer før ankomst (regnet fra kl 12.00), blir du belastet minimum første hotellnatt eller mer avhengig av det enkelte hotells regler (med unntak av messeperioder og lignende der annen avbestillingsfrist er angitt). Skyldes avbestillingen sykdom, dekkes dette vanligvis av din reiseforsikring.

ENDRING AV BESTILLING

Er det mer enn 4 dager til ankomst, unntatt messeperioder og lignende, kan du fritt avbestille og gjøre en ny bestilling.

Endringer som gjøres mindre enn 4 dager før ankomst, anses som avbestilling (se ovenfor) og ny bestilling.

AVBESTILLING OG ENDRING GRUPPER.

For grupper gjelder egne regler for avbestilling og endring som vil variere i henhold til hvilke krav det aktuelle hotellet har satt for den konkrete bestillingen.

UBENYTTET ELLER AVKORTET HOTELLOPPHOLD

Det gis ikke refusjon om man lar være å bo på hotellet i den bestilte og forhåndsbetalte perioden. Det samme gjelder om man bor på hotellet i færre netter enn man har bestilt og betalt for.

PRISENDRINGER

FirstChoice reserverer seg mot eventuell prisstigning på grunn av valutaendringer eller andre forhold utenfor vår kontroll. Vi tar også forbehold om datafeil i prisopplysningene som fremkommer på våre nettsider.

FROKOST

Vær oppmerksom på at frokost er inkludert på de fleste av våre hoteller i Europa og Asia samt en del andre steder. Dette fremkommer på hotelloversikten du får opp når du har foretatt søk. Det fremkommer også på ordrebekreftelsen og på voucheren som du skal levere til hotellet. Frokost er ikke inkludert om dette ikke fremkommer. I USA kommer frokost vanligvis i tillegg.

Normalen er at det er kontinental frokost som er inkludert. Denne er forholdsvis enkel og består gjerne av rundstykker, ost, marmelade, kaffe/te og juice. På litt større og dyrere hoteller er det gjerne frokostbuffet med større utvalg.

RENHOLD

I enkelte land er renholdet noe enklere enn det som er vanlig i Norge.

BRUK AV VANN OG STRØM

I mange land er vann og strøm adskillig dyrere enn hos oss og det er vanlig at man sparer på dette. Tilgangen på varmt vann kan være noe begrenset, og det kan være kaldere på rommet enn det vi er vant til. I flere land er det innført begrensninger på bruk av aircondition på hoteller ved at aircondition kun kan settes på når man oppholder seg på rommet, eller at aircondition kun er i bruk sommerstid (i Europa vanligvis fra 1. juni til 30. september).

TRAFIKKSTØY

I storbyer må det påregnes støy fra trafikk og byliv. Trafikkstøy gir generelt ingen grunn for erstatning i ettertid.

INSEKTER

Særlig i sydlige land og i Østen kan det forekomme langt flere insekter enn her hjemme. Ta gjerne kontakt med resepsjonen som vil spraye rommet om det finnes mange insekter der.

REISEKORTET:

Dette er et fordelskort som er sendt til gamle kunder. Dersom du bestiller hotell eller leiebil for første gang hos Orion Tours/ FirstChoice AS, vil du etter at du har reist med oss første gang få tilsendt ditt unike kortnummer på epost. Om du ber om det, kan du også få tilsendt et eget Reisekort i posten.

reisekortet

Logg deg inn på www.reise.no med ditt unike kortnummer (rød ring der kortnummeret står)og få rabatt ved bestilling av hotell.

Kortet er gyldig for ett år fra du mottar kundenummeret, men dersom du bestiller hotell eller leiebil hos Orion Tours/FirsChoice AS minst én gang per år, fornyes kortet automatisk.

REKLAMASJONER

Ved feil og mangler plikter du å gjøre hotellet oppmerksom på dette umiddelbart. Ved alvorlige feil eller mangler som hotellet ikke klarer å rette opp innen rimelig tid, kontaktes FirstChoice på epost kunde[email protected] Vennligst vær oppmerksom på at det på hoteller alltid finnes rom mot baksiden, ved heisen, mot gaten og lignende. Å bli plassert på et rom som har en uønsket beliggenhet, er ingen mangel og gir ingen rett til å flytte. Dersom man ikke tar opp feil eller mangler under oppholdet, har man normalt ikke reklamasjonsrett etter hjemkomst.

  • FirstChoice AS
  • Drammensveien 211
  • 0267 OSLO
  • ÅPNINGSTIDER:
  • Mandag – fredag kl 09.00 – 17.00
  • Telefon: 22 12 30 80
  • E-post: [email protected]